This website requires javascript to function optimally. Please enable javascript in your browser settings.
In deze versie van de Cyclefit software kunt u vanaf 01-05-2024 geen metingen meer invoeren, heeft u nog geen login voor de vernieuwde software neem dan contact op met info@cyclefit.com

Voor wie?

Fietsen is een prachtige sport die op verschillende niveaus heel veel mogelijkheden biedt. De belasting van spieren en gewrichten kan volledig worden gedoseerd, zodat het fietsen – anders dan de meeste andere bewegingsactiviteiten – tot op hoge leeftijd kan worden bedreven. Niet voor niets is bij iedere fysiotherapiepraktijk de fiets een vertrouwd oefenmiddel.

Naarmate de fiets meer voor duursport en zelfs topsport wordt gebruikt, betekent dit wel dat de gewenste gestrekte en diepere ‘zit’ allengs minder natuurlijk wordt. Dat is om te beginnen al een reden voor veel lichamelijke klachten, zeker als men weinig getrainde rug- en buikspieren heeft, maar meer nog als de positie in het zadel verkeerd is.

Het trainen van het lichaam is een persoonlijke zaak en zal voor een belangrijk deel tijdens het fietsen (moeten) gebeuren. Dat is anders met een verkeerde fietshouding. Daaraan valt bijna alles te veranderen aan de hand van een degelijk advies van derden.

In het adviseren van fietsmaten op basis van uw lichaamsmaten heeft Cyclefit zich gespecialiseerd en toont het systeem zich al ruim dertig jaar een betrouwbare partner in fietsplezier. Omdat iedere categorie fietsers eigen, specifieke behoeften heeft, biedt Cyclefit advies op maat voor de positie op verschillende types fietsen.

Stadsfietsen / E-bikes

Hoewel de positie op de fiets ‘van alle dag’ zeer rechtop is, wat weinig belastend is voor de rug en nek, is een goede afstelling van de zadelhoogte hier van belang om comfortabel te fietsen en knieklachten te voorkomen. Het Cyclefit advies voor deze categorie geeft dan ook zowel de juiste zadelhoogte als framemaat weer.

Hybrides

De benaming ‘hybride’ is een breed begrip in de fietsenindustrie, en er zijn dan ook grote verschillen te vinden tussen de fietsen die hybride genoemd worden. Om deze reden is de categorie Hybride onderverdeeld in ‘Hybride City’ en ‘Hybride Sport’.

De Hybride City categorie omvat lichtgewicht fietsen waarbij de gebruiker deze vooral in de stad gebruikt, de houding is redelijk rechtop en comfort gaat boven snelheid. De Hybride Sport categorie is voor de sportievere uitvoering van de hybride fiets, en adviseert een wat meer gestrekte houding, die efficiënter is bij langere afstanden.

Mountainbikes

Er is geen type fiets dat de afgelopen jaren meer is geëvolueerd dan de mountainbike. De komst van steeds meer uitontwikkelde mountainbikegeometrie, de toepassing van voor- en achtervering, en het gebruik van grotere 29 inch wielen, hebben de mountainbikes en de sport voorgoed veranderd. Cyclefit houdt bij de advisering rekening met een onderscheid tussen zes verschillende categorieën mountainbikes:

  • 26inch Cross Country Race
  • 29inch Cross Country Race
  • 26inch Cross Country Trail
  • 29inch Cross Country Trail
  • 26inch All Mountain
  • 29inch All Mountain

Racefietsen

De racefiets is de categorie waar vanuit Cyclefit van oudsher het verst is ontwikkeld. Binnen deze categorie biedt Cyclefit dan ook drie verschillende prestatieniveaus, van de zeer sportieve en prestatie gerichte houding in de categorie ‘renner’ tot de meer op ontspanning gefocuste houding in de categorie ‘randonneur’. Ook vrijwel alle commercieel verkrijgbare pedaalsystemen kunnen worden meegenomen in het advies zodat de positie van het schoenplaatje en de hoogte van het zadel volledig kunnen worden aangepast aan het systeem dat wordt gebruikt.

Tijdritfietsen

Misschien ligt in geen andere categorie de nadruk meer op prestatie dan bij het tijdrijden. De framebouw en houding van de renner in deze categorie zijn zo veel mogelijk in overeenstemming gebracht met de wetten van de aerodynamica. Voor een optimale afstelling van de tijdritfiets maakt Cyclefit onderscheid tussen ‘triatlon’ en ‘tijdrit’ gebruik. Niet dat een triatleet wezenlijk anders op zijn fiets zou moeten zitten dan een tijdrijder, maar de regelgeving voor tijdritten is dusdanig anders dan de regelgeving voor triatlonfietsen dat aanpassing in de advisering noodzakelijk is.